Å bli stokk stiv. Å møte veggen. Å gå i kjelleren.
Uttrykkene fra idretten er gjerne fargerike og sterke. Men det ligger alltid et snev av sannhet bak. For gir du for mye "gass", så kan trening gjøre fryktelig vondt. I verste fall stopper det helt opp.
Suksessen bak et vellykket løp handler i stor grad om å kunne disponere kreftene. Det innebærer nesten alltid å starte forsiktig. Men av og til vil hodet mer enn beina. Og etter hvert stivner du i beina.
Å akkumulere laktat, også kalt melkesyre, er kroppens måte å bremse deg på. Det er både naturlig og ufarlig. Men det kan være ytterst ubehagelig.
Men med litt erfaring, kan du unngå de største problemene.
De fleste av oss klarer å holde farta lenge, hvis vi holder litt igjen. Melkesyre kommer nemlig gradvis. Og langsmed kurven er det et form for knekkpunkt rundt 75 % av pulsen din. Så hvis du løper med pulsklokke, og vet hva makspulsen din er, så kan du altså anslå hvor dette knekkpunktet er, og ligger du rett under dette punktet, kan du holde på lenge.
Knekkpunktet på kurven kalles gjerne terskel. Punktet er individuelt, men ligger gjerne rundt 75 - 80 %. Mange utøvere øver på å ligger rett under terskel. På mindre viktige konkurranser og på intervalldrag utforsker de grenseverdiene sine. Når begynner det å gjøre vondt? Når bikket det over? Når stanset det opp?
Det er derfor vi øver. Slik at vi skal være forberedt når det virkelig gjelder. For det er ikke så farlig om vi går i veggen en tirsdag kveld i lysløypa. Da har du lært noe som kan komme til din fordel når det virkelig gjelder.
Det er også mulig å ta blodprøver og måle nivået av laktat i blodet ditt der og da. Mange toppidrettsutøvere gjør dette, for å ha kontroll på belastninga i treninga.
Utstyret koster noen kroner. Og det krever et nålestikk i fingeren. Så hvis du ikke er redd for sprøytespisser og har penger nok, er det fritt fram. Men for vanlige mosjonister er det mer enn godt nok med å måle pulsen jevnlig.
Etter hvert lærer du kroppen din å kjenne, og da vet du hvor terskelverdiene dine ligger.
Så er spørsmålet heller om du klarer å holde igjen når klubbkameratene dine ønsker å kjøre på.